Portugal

25 juli 2008 - Braga, Portugal

Hallo!

Hoe is het in Belgenland? Bestaat het nog? Zijn de frieten nog even lekker? Het is Seppe hier aan het woord, de Sven heeft de fakkel doorgegeven, brandende, hoewel het weer hier in Portugal toch een stuk vochtiger is.. Bedankt aan iedereen die ons steunt en volgt, aan degenen die een berichtje laten of ons een nuttige tip verschaffen. Die anti-bacteriële voetpoeder doet wonderen!

De afspraak tussen ons was dat we het stuk tussen Fisterre en Porto op ons eigen zouden fietsen. Daarom is de Vandam zondagmorgen en ik maandagmorgen vertrokken vanuit het einde, dit om elkaar niet (te veel) te kruisen onderweg. Voor mij ook een beetje omdat ik het keltisch festival in Corcubion nog wou meemaken. Die zondagavond ben ik dat dan gaan verkennen met Jessy en Rokas from the beach. Veel muziek, straatartiesten, ijzersmeden en andere rariteiten. Een flesje wijn of 2, 3 met de rest gedeeld en lekker gegeten. Daarna slaapplekje gezocht om de volgende morgen terug op de velo te kruipen na 3 weken benen stil te houden.

2 weken daarvan hebben we pure vakantie gehouden met o.a. ons Joke, den Barre, Dieter, Maarten, Lies en Michael. Het was zeer zeker een stuk reis om niet te vergeten. Veel beachfun, circles of death, vettige kost, Pamplona koppijnloop and what not.. In ieder geval keihard gelachen me de mannen en dan vooral me de Mobutu en den Ndugu :-)

Dus na die pure vakantiegangerij terug hard werken op de hellingetjes. De spieren even losgegooid en ik had de smaak toch snel terug te pakken. In een dorpje een Duitser van middelbare leeftijd voorbijgestoken op een steil stuk. Naar mijn bescheiden mening reed hij de helling met een iets te groot verzet omhoog. Omhoog niet echt, eerder zwalpend van links naar rechts. Een paar dorpen later kwamen we elkaar dan weer tegen op een fruitmarktje waar we samen wat fruit naar binnen hebben gespeeld. Het was siesta time, we waren allebei alleen op pad en er was een wederzijds respect tussen ons daar in de schaduw. Even later begon deze man zijn materiaal te tonen, want ik had iets gevraagd over zijn fiets. Om u een idee te geven, een kleine uiteenzetting hierover. Hij had bij:

- rode hybride mountainbike met alles erop om aan de noden van de moderne trekker te voldoen - 2 rode Vaude fietstassen, ten alle tijde waterdicht, +/- 100 euro ´t stuk - fietstenue, rood en zwart om assorti te blijven met de rest  - helm, petje en zonnebril, te combineren naargelang weersomstandigheden - Shimano fietssandalen met kliksysteem, verhoogt het rendement - fiets GPS om zich vlot in en uit een stad te navigeren  - de duurste baanbanden uit het gamma - een hermetisch afgesloten fietspompje, 8 cm groot met afneembaar stukje, compatibel op compressors te vinden in elk zichzelf respecterend naftstation etc.

Toch alle respect voor deze meneer, hij had al 2400 km in de benen en moest er nog een 30tal doen tot de luchthaven. Zijn pijp was zo goed als uit en ik denk dat ie zijn vlucht toch gehaald heeft, zijn sandalen waren toch goed aangetrokken..

Mijn pijp was juist terug aan dus ik terug op weg naar Portugal. Tot aan deze grens heb ik dezelfde route als Sven gedaan, geloof ik. In het grensdorp Tui heeft hij dan de ruta nacional naar Viana do Castelo gekozen, langs de kust en ik heb de N201 over Ponte de Lima naar Braga genomen, waar ik nu zit. Het was niet echt gemakkelijk door het binnenland, 'k ben mezelf weer tegengekomen in de heuvels, of zeg maar bergen van Noord-Portugal. Op dat moment dacht ik aan stoppen, of tenminste stoppen met roken, maar op een helling stoppen is dodelijk voor de moraal dus trapte ik verder. Het zweet zeek van mijn kin en m'n T-shirtje plakte over gans m'n rug. Een eind verder, nog steeds in the middle of nowhere, zie ik plots een rose gebouw met de magische letters: Albergue de Peregrino, Yeah baby! Het was al 20 uur dus stopte ik aan de deur. Deze op slot, maar er hing een blad met de mededeling dat de sleutel in de minimercado 1 km terug te vinden was. Miljaar, terug op de velo, die sleutel bij de vriendelijke man van het winkeltje gaan halen, die mij m'n eerste Portugese les gaf. Muito obrigado en ik terug naar boven de albergue binnen. Wat een luxe! Er was plaats voor minstens 30 man en ik was er alleen. Douchke gepakt, tentzeilen te drogen gehangen, voeten ingepoederd en elektronisch materiaal in de pries gestoken. Zou er iets in de frigo zitten? Jawel, een pot pasta met courgette en tomatensaus. Een briefje op het deksel: Pilgrim for you! 22 July 2008.. Wa dag ist? ..den 23ste.. Kleir, naar binnen die handel!

Na een tijd alleen op de fiets begin ik tegen mezelf te praten. Is dit normaal? Of moet ik mij een bal aanschaffen zoals Tom Hanks in Cast Away? Help mij!

In ieder geval kon ik uit de pasta en het logboek afleiden dat hier gisteren meer dan 10 pelgrims van verschillende leeftijd en nationaliteit hadden gezeten. Zelfs 2 Oostenrijkse grietjes van 19, dju toch :-) Ik heb daar dan nog 2 pilsjes gedronken met als enige geluid hondengeblaf vanuit de vallei. Wat later gaan slapen, een beetje eenzaam maar voldaan.

Hier in Braga gisteren de Bom Jesus en de Se kathedraal bezocht. Gegeten in een zalige Portugese snackbar en dan de nacht doorgebracht in een jeugdcentrum vlak aan ´t centrum. Op het internet vandaag veel te lang liggen sukkelen tijdens mijne 1e keer op Reislogger, Dezen tekst 3 keer moeten typen want dieje f..ck..n computer 2 keer gecrasbfirqdiewnvckak. Heel mijne namiddag naar de kloten, maar het regent hier nu, dus zo erg is het niet. Uit opgefokte woestenij heel ´t internetcafe wel bijeengeschreeuwd. En de Vandam is ondertussen Porto aan 't degusteren in, jawel Porto.. Morgen ben ik daar ook en dan gaan we ´t kot op stelten zetten!

Folks, ´till next time

Seppe

1. Joke V:
    26 juli 2008
    Hey Seppe,

nog een schrijverstalent, plezant verslag! Wa vond ge van Braga? Was er nog iets te beleven in de Rua Nova de Santa Cruz? En het licht gezien op de Heilige Berg? Nog veel plezier en als het binnenland te zwaar wordt, is er nog altijd de kust, ook de moeite daar!
  2. Debby:
    Hey Seppe,

Ge kent mij wel nie zo goed (heb met Joke nog in de klas gezeten op Sint jan...waar is den tijd??), maar wou hier toch effe iets neerschrijven. Het is echt fantastisch wat jullie al hebben gedaan en jij nog gaat doen! Ik zag de link op uwe facebook staan en dacht..ik ga eens effe kijken, ondertussen zijn we dik uur verder:-) Echt plezant om jullie verslagjes te lezen, maar ik vind het echt zot! Ik vond de fietstochtjes van halle naar sint jan al een hel... dus mijn respect is groot voor jullie! Hopelijk heb je toch nog een leuke trip en voel je je niet te vaak alleen. In ieder geval nog heel veel plezier. Ik ga mij nu op de foto's en fimpjes storten :-)

Groetjes

Debby
  3. fifi:
    ej sep!

amai, mafferd! beginde gij ook al tegen uzelf te klappen? Ik heb der hier in Japan ook al wel is last van :-) maareuh, t is geconfirmeerd, den 23e AUG vertrek ik terug naar Europa, en ik plan rond de 25e of 26e naar u te komen voor een week of 3. Stuur my tegen dan op facebook waar ge ergens uithangt en waar de dichtsbijzijnde luchthaven is!

Greetz, en succes ginder
    FIF
  4. Anne-Lore:
    Olá Seppe,

Net een traan weggepinkt bij het lezen van je verslag... omdat ik zo blij ben dat je de blog verderzet, omdat ik het toch een beetje erg vind dat je nu alleen verder moet, omdat ik het zo ongelofelijk geweldig vind wat je doet, omdat ik enorm veel bewondering heb voor je moed en doorzettingsvermogen en omdat ik zóveel spijt heb dat ik zoiets zelf nooit heb gedaan.
    Hou vol, slorp op, leer, onthou en geniet, geniet, geniet.

Dikke kus,
    Anne-Lore
  5. Phil:
    30 juli 2008
    Herr Sepp,
    No words, lots of emotions... R.E.S.P.E.C.T. dude!!
    Vaya con dios,
    Phil
  6. Bompa:
    1 augustus 2008
    Dag Seppe,
    Ge doet het goed jong!! Ge reist om te leren, om iets van de wereld te zien en om vol te houden. We zijn allemaal onder de indruk van je prestaties in de bergen.... stoppen met roken kan alleen maar je prestaties verbeteren... het is inderdaad een gevecht tegen jezelf. Oma volgt je ook van dichtbij, heeft alle verslagen gelezen en alle foto's gezien. Ze is toch wel een beetje bezorgd omdat ge zo alleen zijt maar ik heb haar kunnen overtuigen dat hare Seppe nooit alleen is maar altijd wel ergens vrienden vindt. Geniet ervan en Seppe wees vooral voorzichtig!! Dikke kus xxx Oma & Bompa
  7. Bompa:
    4 augustus 2008
    Dag Seppe,

we waren reuzeblij met je kaartje. We volgen met veel aandacht en plezier je relaas. We zijn al blij dat je hier niet door dat rotweer hebt moeten fietsen alhoewel het nu al terug beter is. Met ons gaat het stilletjes aan beter en beter. Bompa heeft er een ferm buikje bij. Dag mijne lieve Seppe, doe rustig voort en wees vooral voorzichtig.
    Vele knuffels, Oma

Seg Seppe, van wie heb jij die reismicrobe? Misschien wel van uwen bompa... Maar denk eraan, reizen is om te leren en niet alleen om plezier te maken en te zui... :-)
    Ik volg uw voetstappen doorheen Zuid-Europa en ben verwonderd dat je zo hardnekkig kilometers na kilometers door de regen en over de bergen kunt volhouden om je doel te bereiken. Proficiat, respect en mijn hoed af!
    Hou vol en met de Philippe ben je binnenkort niet meer alleen en voelen wij ons ook een beetje beter.
    Dikke knuffel, Bompa
  8. ingrid:
    7 augustus 2008
    Hoi Seppe, fijn dat je de tijd wilt nemen om ons op de hoogte te houden!!! Wij hebben er net 11 dagen fietsen in Frankrijk opzitten (ongeveer 660 km gefietst, niet slecht hè voor die "ouwetjes") Als je eenmaal de smaak van het fietsen te pakken hebt is dat zoals een verslaving, als er een dag wat minder km werden gedaan waren we weer blij om de volgende dag terug te vertrekken op de fiets. Ik hoop dat je de komende weken weer veel zult zien, genieten, leuke mensen leert kennen enz. Heel veel groetjes van ons hier. Ingrid
  9. PedroPadinha:
    17 augustus 2008
    yo man!

i've met you in carrapateira, you'r heading sagres i was riding a mountain bike with backpack, coming from bragança, if you still remember.

good luck with your journey ;)!