Plafonneren & kip curry

4 juni 2008 - Pamplona, Spanje

Dag iedereen die dit leest,

Als jullie de kaart bekijken zullen jullie je verbaasd afvragen wat wij nu al in Pamplona doen, want we hadden gezegd in Biarritz werk te zoeken ed. Na nog wat te hebben rondgelopen in Biarritz en Anglets kwamen we tot volgende conclusies: 1 Biarritz is veel te mondain voor ons, het is echt het Marbella van Frankrijk en daar voelden we ons niet al te goed bij. 2. Anglets is de surfplaats van Europa en zelfs mee één van de plaatsen met de beste golven van de wereld. Het surfvolkje is een heel aparte gemeenschap met vreemde doen en laten wat ons ook al niet echt lag. 3. Als we te lang zouden blijven taffelen ergens net voor de Pyreneeën dan zouden onze getrainde benen verzwakken tegen dat we de Pyreneeën overmoeten. Door deze drie redenen zijn we dus vertrokken uit Biarritz/Anglets en zit ik nu in een internetcafeetje in Pamplona, zo'n 140km verderop!

We konden Biarritz natuurlijk niet verlaten zonder een feestje en zo gezegd zo gedaan! We hebben 4 toffe surfende Engelsen leren kennen met wie we het Angletse nachtleven hebben bewonderd. Van hen hebben we ook enkele goeie tips gekregen voor San Sebastian en Bilbao, waar we zeker langs willen fietsen!

1 juli 2008, symbolisch: nieuwe maand en dus ook nieuwe oorden opzoeken in plaats van ergens te vegeteren! We zijn nog even op het strand van Biarritz blijven plakken, maar het weer zat weeral tegen dus hebben we ons biezen gepakt en vertrokken richting Saint-Jean-Pied-du-Port, wat beschouwd wordt als het vertrekpunt voor alle Compostella-pelgrims. Wie de Route française doet, begint hier of komt zowiezo langs hier! Maar zover zijn we die dag niet geraakt (nog teveel alcohol in ons bloed, denk ik). Ergens ertussen onder een brug aan een vertrekplaats voor rafters nabij Itxassou (de Basken geven soms nogal vreemde namen aan hun dorpen). Het werd ons al duidelijk dat de Pyreneeën dichterbij kwamen, want we hebben al serieus kunnen werken onderweg en geen van ons beiden had er de goede benen voor!

De weg van daaruit de volgende dag naar Saint-Jean-Pied-du-Port was een lachertje tot onze verbazing: de weg liep helemaal tussen de bergen door en we hebben geen een keer onze benen moeten warm maken voor een beklimming. We hadden natuurlijk nog geen flauw benul wat ons twee uur later te wachten stond!

Saint-Jean was een vrij toeristisch dorpje en op het eerste zicht waren er maar weinig pelgrims. Tot we met enkele Hollanders aan de praat gingen. Zij kwamen vanuit Eindhoven en hun vrouwen waren met de caravan (alle Hollanders zijn met de caravan) en de mannen fietsten naar Compostella!

Wij zijn ook naar het pelgrim-bureautje geweest om een carnet voor stempels te kopen (2€), want hiermee kan je goedkoop overnachten in Refugios en voor weinig geld menu del pelegrinos overal eten! Hier zijn we te weten gekomen dat de eerste dag na St Jean de moeilijkste beklimming zou zijn! Dus hebben we wat gegeten en dachten de eerste kilometertjes naar boven te fietsen om daar een kampplaatsje te zoeken. We wisten dat er twee wegen naar boven leidden: voor wandelaars en dan voor de fietsers en auto's. Wij ergens begonnen waar we pelgrimstekens zagen en dit begon meteen enorm steil! We hebben meteen naar onze allerlaagste vitesse moeten grijpen en het stukje overwonnen, doch met een gevoel van: "Zo moeten er niet al teveel komen of het plafond zal heel dichtbij komen!" Verder gefietst en er kwamen echt heel steile stukken aan. Deze stopten niet en het zweet bleef continu van mijn kin druipen en mijn hart ging tekeer als nooit ervoor. Het leuke aan een steile helling is dat je een eindpunt ziet waar je u naartoe trekt , maar bij de laatste klim kwam dit einde maar niet in zicht en de stijgingsgraad was immens. Ik begon serieus te twijfelen of ik zo ooit boven zou geraken en kort erna moest ik gewoon stoppen. Ik kon niet anders. Ik voelde me ongelooflijk klein en moedeloos. Nog geen één keer in de 1700 km hiervoor had ik moeten afstappen omdat ik het niet meer aankon en we hadden al serieuze steile en lange routes genomen. Maar dit was echt onmogelijk. 30 meter verderop, was de Seppe ook geplafonneerd. Ik ben er met alle moeite van de wereld naartoe gereden (chapeau van hem om die extra 30 meter te fietsen, want dat was echt een oneindigheid). Het einde van de helling was daar ook nog niet te bespeuren en we wisten dat we dit niet tot boven konden volhouden. We namen de kaart erbij en we moesten wel op de wandelroute zijn, wat ons werd bevestigd door twee wandelpelgrims! Zelfs zonder bagage weet ik niet of ik ooit de top had kunnen bereiken en ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat wel kunnen, voelt iemand zich geroepen?

We moesten dus helemaal terug naar beneden, wat hatelijk is na wat wij hadden doorgemaakt en de andere route nemen, die tot waar we die dag zijn geraakt een eitje bleek te zijn! De Seppe heeft onderweg nog een lekke band gekregen (zijn derde al, want in Anglets had hij er ook één)!

Ergens aan een riviertje vroeg gaan slapen, want we zouden vroeg uit de veren gaan om de beklimming aan te vangen!

Judgement day: 03/06/2008! Van Frankrijk tot in Spanje klimmen en ongeveer 800 meter stijgen voor we de top bereiken van de col d’Ibañieta! Dat stond ons te wachten! Wauw, ongelooflijk zou je denken, maar eigenlijk sloeg het een beetje tegen. De 20km klimmen was niets in vergelijking met de 3 km op de wandelroute van de dag ervoor! Het was fysiek wel heel vermoeiend, maar nooit nog maar gedacht om te moeten stoppen.. Ik geloofde zelfs niet dat ik de top bereikt had toen ik er was. Het viel veel beter mee dan verwacht dus! Het lastigste was mijn poep, die veel zeer begon te doen en het feit dat het regende en koud was. Maar mss is het nog veel zwaarder met de vlakke zon erop.. Daarna zijn we afgedaald naar Roncecaux en een pint gedronken en een stempeltje gehaald en doorgereden naar Pamplona. Nog enkele beklimmingen onderweg, maar niets zoals de eerste.

Nu zitten we in een pensionnetje voor 3 dagen voor 10€ per dag de man.

Vandaag wilden we gaan horen voor werk, maar waren te laat op het kantoor, dus dat zal iets voor morgen zijn!

Bevindingen onderweg:

-          Goeie charcuterie stopt na de Belgische grens, nergens hebben ze zelfs kip curry of preparé.. Dus de eerste die ons komt bezoeken: neem aub wat kip curry mee!

-          Slakken zijn de goorste beesten die er zijn: die kruipen 's nachts overal op en 's morgens grijp je er opeens in en het slijm krijg je er amper uit

-          Touregrinos (Tourist + pelegrinos): vele zogezegde pelgrims, zijn met de caravan en fietsen en wandelen eens wanneer ze er zin in hebben of wisselen af met het rijden.

-          We hebben al meer dan 1750km gefietst en we zijn al op ettelijke plaatsen geweest. Het spijtige is dat er nu al plekken zijn naar waar ik terug verlang. Het is altijd datgene wat onbereikbaar is waar je het hardste naar verlangt, but that’s the irony of life, I guess...  Een geruststelling is dan dat we zo'n momenten en plaatsten hoogstwaarschijnlijk nog veel gaan tegenkomen.

1. Sven:
    4 juni 2008
    Op de filmpjes zit redelijk wat vertraging, want het duurt immens lang om er een te uploaden. Ik zal ze van tijd tot tijd er proberen op te zetten, maar ze lopen dus wel achter op de foto's en de blog¡ Nog vele groetjes uit Pamplona!
  2. Roelie:
    4 juni 2008
    Nice allemaal...

Chapeau da gullie daar al geraakt zijt en jammer van't weer zou ik zeggen mor hier is't ni beter.

Misschien moeten we met de lezers van dit blog een pronostiekje doen over hoeveel platte banden seppe gaat hebben gehad als ze terug aankomen in de bloemekeswijk...

Sterkte nog ! :-)
  3. ingrid:
    5 juni 2008
    Jullie zullen je nu wel helemaal afvragen of er cleane renners in de tour zitten en hem ook uitrijden. Ik hoop dat jullie snel een leuk jobkje vinden (en dat dat ook lekker wat euro's opbrengt).Misschien dat de Seppe eens kan horen voor bandenplakker? Geniet maar lekker van de komende weken en blijf ons vooral op de hoogte houden. Heel veel groetjes vanuit een regenachtig Zoersel
  4. anne-lynn:
    zazpi
    zortzi
    bederatzi
    hamar

Voila nu kunnen jullie in het Baskisch tellen van 1 tot 10, je weet maar nooit waar het goed voor is.
    Met dank aan een Baskisch vakantievriendje langgeleden:).

Volhouden he boys!
    Hier regent het ook, maar in Finland was het hittegolf verleden week, saunahut en dan het meer in, heerlijk.

ps baardjes aant laten groeien?

xxx
    Anne-Lynn
  5. Pa Seppe:
    5 juni 2008
    3 platte banden op 1700 km!? Da's echt geweldig weinig! In 'n normale maand thuis heeft ie er gemiddeld een stuk of 5 - 6, en dan rijdt ie misschien 5 keer rond de kerktoren!
    Zeg Pelegrinos, als jullie naar Bilbao gaan, zeker het Guggenheim niet vergeten, hè!
    grtz
    ps : kip curry? dat maakt ge toch zelf, zeker!
  6. Svekke:
    Gegroet vrienden!
  7. Svekke:
    Nogmaals: gegroet vrienden!

Leuk leuk wat jullie daar allemaal meemaken! Dit zullen jullie ongetwijfeld de rest van het leven meedragen, dus geniet nu van wat er elke dag gebeurt...;)

Tutaonana na safari njema!
    Svekke

En nog: Mercikes vr de blogs. Het zal ni altijd gemakkelijk zijn u eraan te zetten, maar het thuisfront apprecieert dit zeker!
  8. Frans Vandamme:
    Langsten baard wint ???
    greetz
    PA
  9. Sven:
    Hellow,

Het is ongelooflijk moeilijk om in Spanje werk te vinden, zeker als ge gene klop spaans spreekt zoals ik :-). In een stad zeker..
    We gaan het anders aanpakken en hier vertrekken en onze weg vervolgen, ook omdat we het onderweg zijn zalig vinden. We zien onderweg wat uit en komen met de trein terug naar Pamplona als het San Fermin festival is. Volgende stops worden San Sebastian en Bilbao!
    Wou da tussendoor maar even laten weten, voor diegenen die al onderweg zijn naar Pamplona om ons te verrassen :-)

Greetz,
    Sven
  10. britt:
    6 juni 2008
    wat da bezoeken betreft sepke..wij gaan naar zarautz surfen in juli..dus das ni zover vanwaar jullie nu zitten..

dus als ge blijft waar ge bent... :)
  11. Marc:
    Hoi Sven en Seppe,
    Alles gelezen, alle foto's en filmkes bekeken.
    Als (beetje getraind) fietser kan ik maar een ding zeggen : Goe bezig mannen, sterke prestatie !
    Ik weet dat ge géén zjannen zijt, maar ge zijt een ferm koppel, toffe gasten ! Volhouden en ga er verder voor, geniet van alles (voor ge in de sleur van de rest van uw leven verzeild geraakt). De uitdaging die jullie nu aangaan zal jullie alle komende jaren bijblijven. Veel volharding en meeval nog.
  12. Pieter-Jan:
    7 juni 2008
    Sven, waarom de McDonald's afzweren? Hoeft niet!
  13. Benny:
    8 juni 2008
    yooo seppe and sven,

alles kits makkers.
    ferme blog, kunnen we zien wa ge der allemaal uitsteekt buiten da zuipen.
    keep up the good work! and take care...

groetjes
    Benny from da bronx
  14. Jelle:
    Joe gasten,

ziet er allemaal super uit en zal zeker alle updates bekijke!!
    zou het zelf ni beter kunnen!
    doe da nog goe en laat zien wa gullie als straffe Kempenaars kunt!

grtzzz Jelle
  15. Annelies:
    Eeey mannekens!

Gullie doet da goe precies, we're proud of you two!!
    Ik zou al lang van menne fiets gevallen zijn ma swat..
    Wel een serieus baardje late groeien hé! :-)
    Doe da goe, wij duimen voor jullie! Gullie gaat da natuurlijk kunne, das algemeen gewete..
    En als ge eens moet wete hoe ge kip curry moet make, laat maar wete ;-)

Groetjes,

Annelies van Belgenland
  16. Renilde:
    hey mannen,

Slakken kan je ook opeten, misschien ter vervanging van die kip.
    Nog veel plezier,
    Renilde