Hoofdstad der pelgrims bereikt in 40 dagen!

23 juni 2008 - Santiago de Compostela, Spanje

We zitten dus in de hoofdstad van de pelgrims: Santiago de Compostella! Het eindpunt van de meeste trekkers, maar voor ons slechts een stopplaats! Ik zal kort even het verdere verloop meedelen: Morgen (dinsdag 24/06/08) vertrekken we richting Finisterre waar ik al heb verteld van de baarden. Hier blijven we enkele dagen om erna terug naar Compostela te fietsen. Hier laten we onze fietsen achter en gaan we liften of openbaar vervoer nemen richting Bilbao en Pamplona. In Bilboa zouden we een daggeske van het Bilbao bbk live festival meedoen dat zich voordoet op 4, 5 en 6 juli. In Pamplona beginnen op 6 juli de San Fermin feesten waar we al een hele tijd naar uitkijken. We gaan inderdaad mee door de straten lopen met de stieren. Tegen 9 juli komen er enkele vrienden van ons op bezoek: den Dieter, de Maarten, den Barre en Joke (de zus van de Seppe). Ze blijven een 10-tal dagen en daarna gaan we terug liften naar onze fietsen en Spanje achter ons laten om Portugal binnen te trekken. We trekken helemaal naar het Zuiden tot we Spanje terug binnenrijden en houden er halt in Malaga waar we even gaan uitrusten om vervolgens een stukje terug te gaan en de ferry te nemen naar Marokko!

Het verhaal van de laatste dagen:

Op onze 37ste dag (18/06/08) zijn er spanningen tussen ons gegroeid, omdat we allebei wat vermoeid en uitgekeken op elkaar waren. Elkaars zwakten of minpunten komen dan extra naar boven en je kan elkaar even gewoon niet meer verdragen. Op zo'n momenten zeg je zo weinig mogelijk, enkel het broodnodige. Na een stil menu del dia'ke hebben we ons kunnen afkoelen in het zwembad van een hotelletje in Cudillero (heel gezellig dorpje) en hierdoor deed de spanning hetzelfde. We voelden ons weer fitter en de sfeer begon terug te stijgen!

Onderweg zijn we per ongeluk (deze keer echt!) op de autosnelweg gesukkeld en net toen we de afrit namen, reden er 2 guardia civils achter ons op de moto! Seppe had zijn ipod op, we reden zonder helm (verplicht in Spanje) en waar we niet mochten. Om het gezever kort te maken: 70€ boete! Als je binnen de 30 dagen betaalt, gaat er 30% af, vertelden ze ons. Maar natuurlijk als je nooit betaalt is het gratis, wat we dus ook niet gaan doen :-)!

Ergens op een strandje geslapen en 's morgens werd er op onze tent geklopt! Echt op onze tent geklopt :-). Weer guardia civil die ons vertelden dat wildkamperen illegaal is. Ik ben blij dat wanneer we onze tent openritsten ze recht in de walm stonden van alle gassen en geuren die 2 jong-volwassen mensen kunnen produceren op een oppervlakte van 2,5m(2)!

Vanaf dag 38 heeft de zon ons niet meer in de steek gelaten en scheen ze praktisch heel der dagen aan een stuk! We zijn tot Ribadeo gereden en hebben er geslapen in een failliete visserij! Hier hebben we geslapen in 2 bootjes om ons geen zorgen hoeven te maken over eventuele loslopende ratten! Maar het was echt een fantastische plaats om te slapen, kijk maar naar de foto's.

Dag 39: de laatste loodjes wegen het zwaarst. Ik denk dat ik elke letter van dat spreekwoord haat. Ik heb een nieuwe natuurlijke vijand nummer 1 gevonden: de zon! Zolang zitten we er al op te wachten en als ze er is moet ze natuurlijk ook gaan overdrijven. Geen zuchtje wind de hele dag, geen wolkje aan de lucht en een onverwachtse beklimming van meer dan 10km hebben er voor mij de zwaarste dag tot hiertoe van gemaakt. Het was schreeuwend en vloekend (in mijn geval echt letterlijk, diegenen die mij kennen, kunnen er wel iets bij voorstellen :-)) de berg opklimmen. En afzien hebben we zeker gedaan, maar niet geplafonneerd hoewel het echt verschrikkelijk zwaar was, zeker omdat er maar geen einde aan kwam!

Sinds vandaag heb ik ook uiteindelijk een nivea cremeke moeten gaan kopen wegens irritatie door de wrijving van het fietsbroekje, onderbroekje en de huid aan mijn been ter hoogte van mijn balzak :-)!

Op dag 39 zaten we ongeveer 110 km verwijderd van Compostela en eerst was het plan om het rustig aan te doen en er twee dagen voor te nemen, maar tijdens onze tocht op dag 40 vonden we allebei dat als we naar Compostela rijden er toch voor moeten gaan en een beetje afzien. Het was ook redelijk vermoeiend, weer dankzij onze goede vriend de zon, maar ons doel hebben we dus, zoals eerder gezegd, bereikt: Compostela!

Een hele mooie stad, waar het krioelt van de toeristen en de pelgrims. Ik denk dat er meer buitenlanders zijn dan Spanjaarden, maar als je hier bent begrijp je ook wel waarom. Dus kom het zeker zelf eens bekijken als je er de tijd voor hebt!

Ik kan jullie niet genoeg bedanken voor de berichtjes die jullie achterlaten. Daarom heb ik er elke keer weer opnieuw zin in, om er zoveel tijd en moeite in te steken! Dus, muchos gracias!

1. Chris Dam:
    23 juni 2008
    Sven en Seppe,
    Nen helen dikke proficiat! Jullie mogen fier zijn op jezelf. Als jullie terug zijn tracteer ik jullie met champagne.
    Van een mama die o zo trots is op haar zoon en ook op de Seppe natuurlijk,
    Ma (Sven)
  2. Pa Seppe:
    23 juni 2008
    eerste part volbracht! Felicitaties en volhouden kerels, er is niks zo mooi als de plannen die je samen smeedt, samen te volbrengen. Allicht vraagt dat af en toe wat agua in de vino, maar ik heb er alle vertrouwen in.
    De zadelproblemen : als jullie serieus last krijgen, en ik kan er mij iets bij voorstellen, haal dan een crème met een beetje cortisone in, bv Cremicort.
    Helpt huidwondjes sneller herstellen. Die dingen moet je goed verzorgen!
    veel groeten
    Pa
  3. Carmen:
    24 juni 2008
    Seppe,
    Echt fijn om iets van je te horen! Al een beetje meer baardgroei gekregen, merk ik!
    Als jullie ook in de buurt van Porto (Portugal dus)komen, kan ik wel voor onderdak zorgen! Laat dan zeker iets weten!
    Nog heel veel succes...
    Carmen
  4. ingrid:
    24 juni 2008
    Knappe prestatie mannen!!!! Inderdaad een pelgrim moet afzien en dat hebben jullie zeker gedaan. Vergeet zeker geen kaarske te branden, wie weet komen al jullie wensen uit.Heel veel plezier de komende weken en blijf de stieren voor hè. Veel groetjes van ons hier. Ingrid
  5. Benji:
    2 juli 2008
    Ola chicos ! Jullie zitten godbetert al in Spanje !!
    Strak gereden !

Ik heb jullie site nog maar pas ontdekt, maar vind hem vetjes !

Ben onlangs twee dagen in Holland gaan fietsen en de conditie zowel als de fiets zeiden krak, dus alle respect.

Groeten in Marokko,

Benji
  6. Seppe:
    3 juli 2008
    Merci Carmenneke!
    Zal ik zeker doen.
    Zal sewwes is checken of ik u gsmnummer nog heb.
    Dikke kus
    S